Thursday, 28 November 2013

DMGT-Proses Perkembangan (Developmental Process)


PROSES PERKEMBANGAN (DEVELOPMENTAL  PROCESS)

Kanak-kanak yang pintar cerdas kebanyakannya mempunyai potensi yang tinggi dalam perkembangan dan pertumbuhan jika dibandingkan dengan seorang kanak-kanak yang normal(tipikal). Pintar cerdas seringkali dikaitkan dengan seseorang yang mempunyai Intellectual Quotient (IQ) yang tinggi iaitu berada pada tahap IQ 130 dan ke atas. Menurut istilah Persekutuan Amerika Syarikat maksud pintar cerdas yang ditujukan kepada kanak-kanak, pelajar atau belia adalah mereka yang mempunyai potensi dan pencapaian yang tinggi dari pelbagai  bidang seperti intelektual, kreativiti, artistik, kebolehan kepimpinan dan juga mempunyai bakat dalam bidang seni dan muzik yang mengagumkan serta mereka ini memerlukan aktiviti atau perkhidmatan yang lain dari yang lain, perkhidmatan yang tidak dapat di perolehi di sekolah biasa demi meningkatkan tahap kebolehan mereka.

Golongan seperti ini memerlukan program pembelajaran yang berbeza atau perkhidmatan pada tahap yang lebih tinggi berbanding dengan program-program yang dianjurkan oleh sekolah untuk pelajar-pelajar normal(tipikal) yang biasa. Program yang khusus adalah perlu bagi menyedari sumbangan mereka terhadap diri sendiri dan Negara. Kurikulum yang berkesan untuk pelajar-pelajar pintar cerdas dan berbakat adalah kurikulum asas yang telah diubahsuai bagi memenuhi keperluan mereka. Kurikulum yang telah diubahsuai mestilah sesuai dengan ciri-ciri peribadi dan kelebihan setiap pelajar. Bagi mengenalpasti keunikan peribadi pelajar-pelajar ini adalah agak sukar.

Bagi memenuhi keperluan pelajar-pelajar ini, guru perlu mengubahsuai isi kandungan pengajaran yang terdiri daripada idea-idea, fakta, konsep dan maklumat deskriptif mengikut keperluan pelajar. Pelajar-pelajar pintar cerdas berbakat ini bersifat kreatif dan suka mencuba sesuatu yang baru. Keadaan ini menyebabkan mereka suka mencipta kelainan dan cenderung mencipta sesuatu yang baru. Dalam proses pengajaran dan pembelajaran, guru boleh menggalakkan pelajar-pelajar ini menjalankan projek secara bersendirian atau berkumpulan. Pelajar-pelajar ini juga sangat digalakkan untuk meneroka dan mempelajari sesuatu pelajaran mengikut kaedah yang sesuai dan disukai oleh mereka. Guru juga perlu menyediakan berbagai aktiviti yang menarik dan kreatif di samping mengelakkan daripada menggunakan aktiviti dan pendekatan yang sama. Hal ini, dikhuatiri pelajar-pelajar pintar cerdas berbakat akan merasa bosan sekiranya guru menggunakan cara dan kaedah yang sama dengan pelajar yang normal(tipikal).

Keberkesanan kurikulum yang telah diubahsuai boleh dinilai dengan melibatkan pelajar pinatr cerdas dan berbakat ini dalam aktiviti penyelidikan dan penyelesaian masalah. Di samping itu, penguasaan kemahiran asas perlu diuji dan ditingkatkan mengikut tahap dan konsep kemahiran yang lebih tinggi. Tidak semestinya semua program yang bersesuaian dengan seseorang pelajar turut sesuai dengan pelajar yang lain. Setelah dikenalpasti melalui penilaian dan pentaksiran yang guru jalankan maka mudah bagi guru untuk menentukan program-program yang wajar bagi pelajar-pelajar pintar cerdas berbakat ini ikuti.

Kanak-kanak pintar cerdas boleh dibantu melalui tiga jenis program; pengasingan, pemecutan (acceleration) atau pengayaan. Dalam program pengasingan, kanak-kanak diasingkan daripada rakan sebaya di mana mereka disediakan kurikulum khas yang mampu menggalakkan kebolehan istimewa mereka. Pengasingan ini bertujuan mengeluarkan kanak-kanak daripada kelas biasa yang tidak dapat membantu perkembangannya secara optima.

Program pemecutan pula boleh dilaksanakan dengan dua cara. Satu cara ialah dimana kanak-kanak ini dikeluarkan daripada bilik darjah mereka untuk subjek-subjek spesifik. Mereka dimasukkan ke kelas pada peringkat lebih tinggi yang sesuai dengan perkembangan mereka untuk subjek tersebut. Maka mereka akan belajar dengan murid yang lebih tua daripada mereka(senior). Cara kedua ialah di mana murid tersebut disediakan dengan rancangan khas dalam kelas yang sama. Rancangan ini membantu mereka belajar sesuatu bidang kemahiran mereka pada kadar yang lebih cepat berbanding dengan rakan sebaya. Karen Roger (1991) juga mencadangkan bahawa program pemecutan akan lebih memberi manfaat apabila dilaksanakan pada tahap umur berbeza;

·         Pendidikan permulaan :  kemasukan awal,  melangkau kelas,  pembelajaran bukan di kelas,  memampat kurikulum.
·          Pendidikan menengah rendah : melangkau kelas, memendekkan kelas (grade telescoping),  pendaftaran serentak (concurrent enrollment),  pemecutan berasaskan subjek dan memampat   
·         Pendidikan menengah atas :  pendaftaran serentak di sekolah dan universiti (concurrent enrollment),  pemecutan berasaskan subjek, kelas AP (advanced placement), program mentor, kredit melalui peperiksaan (credit by examination),  dan kemasukan awal ke pengajian tinggi

Manakala, program pengayaan merupakan program yang melibatkan pendekatan yang menyediakan pengalaman pengayaan sama ada di dalam kelas atau di luar kelas. Misalnya aktiviti tambahan seperti lawatan ke muzium atau perpustakaan Negara.

Bagi membantu proses perkembangan pelajar pintar cerdas dan berbakat ini, semua pihak perlu melibatkan diri sama ada ibu bapa, penjaga pelajar, guru pembimbing mahupun  rakan-rakan. Memiliki anak pintar cerdas dan berbakat ini adalah satu cabaran kepada ibu bapa dan guru. Ibu bapa perlu mengetahui keperluan dan pendekatan yang sesuai bagi anak-anak ini. Di samping itu, ibu bapa dan guru tidak boleh terlalu memaksa anak-anak ini melakukan sesuatu pada tahap yang terlalu tinggi jika tidak dengan kemahuan anak-anak tersebut. Sebagai contoh, anak-anak pintar cerdas dan berbakat yang layak memasuki universiti pada usia yang sangat muda perlu dipertimbangkan dan diambil kira dari segi kematangan mereka. Adakah mereka boleh menyesuaikan diri dan mengurus kehidupan  seharian dengan baik. Sekiranya anak-anak ini menunjukkan tingkah laku yang positif, mudah menyesuaikan diri dengan tempat dan persekitaran yang baru, dan ingin mencabar diri melakukan sesuatu yang baru, anak-anak pintar cerdas ini boleh meneruskan dan menerima tawaran memasuki universiti tersebut.

Selain itu, ibubapa perlulah bersedia untuk mengeluarkan perbelanjaan yang agak tinggi bagi kanak-kanak yang dilahirkan cerdas dan berbakat ini. Keperluan kanak-kanak pintar cerdas berbakat ini tidak sama seperti kanak-kanak yang lain. Sebagai contoh kanak-kanak yang dapat memasuki universiti pada usia yang muda sudah tentu memerlukan belanja dari segi yuran pengajian, peralatan pengajian, tempat tinggal, dan keperluan lain. Tempat tinggal yang disediakan untuk kanak-kanak ini sudah tentu sangat kondusif dan dilengkapi dengan kemudahan infrasruktur. Pihak yang menyediakan tempat tinggal dan peralatan bagi kanak-kanak pintar cerdas dan berbakat ini juga memerlukan biaya dan perbelanjaan yang sangat tinggi bagi mengekalkan kualiti dan keselesaan kepada kanak-kanak ini.

Di samping itu, makanan yang disediakan untuk pelajar-pelajar ini juga sangat dititikberatkan dari segi kualiti dan khasiat makanan tersebut. Semua makanan yang disediakan adalah makanan yang berkualiti tinggi, berkhasiat dan memenuhi keperluan fizikal pelajar. Hal ini adalah kerana makanan yang berkualiti tinggi dan berkhasiat dapat membantu proses perkembangan pelajar-pelajar ini. Pelaburan dari segi kewangan dari ibubapa dan pihak yang terlibat adalah sangat banyak bagi memenuhi keperluan pelajar-pelajar ini dari pelbagai aspek.

Proses perkembangan pelajar-pelajar pintar cerdas dan berbakat ini juga memerlukan tenaga kerja dan masa daripada pihak ibu bapa dan lebih-lebih lagi daripada guru. Cabaran yang perlu dihadapi oleh guru adalah perlu mewujudkan persekitaran yang positif yang mana pelajar-pelajar ini tidak rasa disisih daripada rakan sekelas yang lain. Guru perlu mempunyai hubungan dan komunikasi yang baik dengan ibubapa setiap pelajar bagi mengetahui dan mengenali diri serta kebolehan pelajar. Guru juga perlu memupuk dan memberi pendidikan yang sempurna supaya pelajar-pelajar ini dapat mempelajari sesuatu perkara dalam pelbagai aspek.

Walaubagaimanapun, adalah penting untuk memahami bahawa tidak semua pelajar mempunyai kecerdasan dan bakat yang sama dan akan mencapai matlamat yang sama. Setiap pelajar mempunyai kecerdasan dan kelebihan bakat yang berlainan, memerlukan pendekatan  dan akan mencapai matlamat yang berbeza untuk masa depan mereka. Justeru, kita dapat lihat bahawa pelaburan dan pengorbanan dari segi kewangan, tenaga dan masa oleh ibu bapa dan guru sangat membantu proses perkembangan pelajar-pelajar pintar cerdas dan berbakat ini.

Seterusnya, mari kita lihat sub-komponen terakhir yang terlibat dalam proses perkembangan adalah kemajuan (progress).   Dalam Differentiated Model of Giftedness and Talent (DMGT),  pelajar pintar cerdas dan berbakat ini pada permulaannya boleh dibahagikan kepada empat peringkat iaitu novice, advanced, proficient, and expert.  Jadi, dalam setiap peringkat ini akan diwakilkan dengan kuantitatif kadar. Kuantitatif kadar disini bermaksud kita melihat seberapa cepat pelajar-pelajar ini mencapai matlamat yang telah ditetapkan. Contohnya, setiap pelajar akan mempunyai matlamat yang telah ditetapkan beserta dengan jangkaan masa yang diperuntukkan. Jadi, guru akan melihat seberapa cepat pelajar-pelajar ini mencapai matlamat yang telah ditetapkan, samada cepat sebelum atu selepas masa yang ditetapkan.

Akhir sekali, setiap anak-anak mempunyai hak untuk menerima pendidikan seperti kanak-kanak tipikal yang lain walaupun mempunyai masalah atau kekurangan upaya. Jadi ibubapa perlulah peka terhadap segala perkembangan dan masalah yang didahapi oleh anak-anak mereka supaya intervensi awal boleh diambil.


No comments:

Post a Comment