Thursday, 28 November 2013

DMGT- Kebolehah Semulajadi (Natural Ability)

DEFINISI KANAK-KANAK PINTAR CERDAS (PC)

Sebenarnya tidak ada satu definisi yang universal tentang pintar cerdas (PC). Terdapat ahli professional yang memberi definisi PC berdasarkan skor kecerdasan/IQ (con: WISC) di atas 130 atau140, ataupun dua sisihan piawai lebih daripada normal (norm), atau 2.5% daripada populasi. Menurut Carol Bainbridge (seorang ahli Lembaga Indiana Association for the Gifted), tidak ada satu definisi yang tentang PC yang boleh diterima oleh semua pihak. Wujudnya pelbagai definisi PC telah menimbulkan kekeliruan dalam kalangan orang ramai tentang maksud PC. Malah, guru dan ibu bapa turut mendapati sukar mencapai satu persetujuan kerana mereka menggunakan definisi yang berbeza-beza. Justeru, untuk menghapuskan kekeliruan tersebut, adalah wajar untuk memahami asal usul pembentukan istilah PC serta kosep PC daripada pelbagai perspektif.

Istilah PC telah digunakan buat pertama kalinya oleh Francis Galton pada tahun 1869, yang merujuk pada orang dewasa yang menunjukkan bakat yang luar biasa dalam bidang tertentu (con: ahli kimia yang pintar). Manakala kanak-kanak pula boleh mewarisi potensi untuk menjadi orang dewasa yang pintar, dan kanak-kanak tersebut digelar kanak-kanak PC. Lewis Terman memperkembangan pendangan Galton dengan memasukkan elemen IQ. Pada tahun 1900an, beliau menjalankan satu kajian jangka panjang tentang Kanak-kanak PC dan mengkategorikan mereka yang mempunyai IQ 140 dan ke atas sebagai kanak-kanak PC. Walau bagaimanapun, kajian beliau mendapati IQ sahaja tidak dapat meramal kejayaan seseorang pada zaman dewasa.

Istilah Pintar cerdas/ gifted diperkenalkan oleh Guy M. Whipple pada 1920. Konsep pintar merupakan satu istilah rasmi bagi merujuk kanak-kanak yang memiliki kebolehan intelek yang luar biasa. Davis & Rimm (1985) membahagikan kepintaran kepada 5 kategori:

1.    Berasaskan tahap pencapaian yang cemerlang dalam sesuatu bidang yang diceburi
2.    Berdasarkan markah pencapaian dalam satu-satu ujian kecerdasan
3.    Berdasarkan peratusan (%) dalam ujian pencapaian
4.    Berasasakan bakat semula jadi dalam sesuatu bidang atau beberapa bidang
5.    Berlandaskan kreativiti


Definisi Kepintaran (Giftedness) mengikut Public Law 100-297

Istilah kanak-kanak dan remaja pintar and berbakat bermaksud kanak-kanak dan remaja yang menunjukkan bukti kebolehan pencapaian yang tinggi dalam bidang-bidang seperti intelek, kreativiti, seni, atau keupayaan kepimpinan, atau dalam bidang-bidang akademik yang khusus, dan mereka yang memerlukan perkhidmatan atau aktiviti yang tidak biasa diberikan oleh sekolah untuk memperkembangkan kebolehan-kebolehan seperti yang disenaraikan di atas sepenuhnya.


The Federal Definition of Gifted and Talented in NCLB (No Child Left Behind Act of 2001, US):
Istilah “Pintar Cerdas dan Berbakat” (gifted and talented) merujuk kepada kanak-kanak atau remaja yang menunjukkan bukti pencapaian yang tinggi dalam bidang intelek, kreativiti, seni, atau kapasiti pepimpinan, atau dalam bidang akadmik yang khusus, dan yang memerlukan perkhidmatan atau aktiviti yang tidak ditawarkan di sekolah yang untuk memperkembangan sepenuhnya kapasiti tersebut (Title IX, Part A, Section 9101(22), p. 544).

Gagne’s Differentiated Model of Giftedness:
PC merupakan potensi yang perlu dipupuk, dan konsep ini membezakan apa yang boleh dicapai dengan apa yang akan dicapai oleh kanak-kanak. Keluarbiasaan potensi yang dimiliki oleh mereka merupakan apa yang menyebabkan mereka pintar, namun, pesekitran menentukan sama ada potensi tersebut membawa kepada kejayaan. Jadi, mereka yang menggunakan definisi PC ini menekankan kepentingan kesesuaian persekitaran.


 DIFFERENTIATED MODEL OF GIFTEDNESS AND TALEND ( DMGT )

PENGENALAN

Menurut Gagne dalam DMGT,ia mencadangkan satu peperbezaan yang jelas di antara kedua-dua konsep yang paling asas dalam bidang pendidkan yang berbakat iaitu berbakat dan pintar cerdas.Yang kedua,terdapat 5 komponen di dalam DMGT iaitu kebolehan semulajadi,kecekapan,intrapersonal dan proses perkembangan.

Berbakat: merujuk kepada keadaan seseorang yang mempunyai potensi untuk menjadi cemerlang dalam bidang-bidang yang tertentu sama ada dalam bidang akademik atau dalam bidang bukan akademik.Menurut Gagne(1995),seseorang itu akan dianggap berbakat dalam bidang tertentu apabila dian menunjukkan potensinya dalam biang tersebut.Kadang-kadang pencapaiannya dalam bidang itu belum tentu terbukti dengan  cemerlang.

Pintar Cerdas:merujuk situasi seseorang yang berbakat berjaya mencapai kecemerlangan dalam domain-domain bakatnya pada peringkat-peringkat yang tertentu(Gagne 1998;Pirto 1999).Individu pintar cerdas ini adalah individu yang berbakat.Seorang yang berbakat belum tentu akan menjadi seorang yang pintar cerdas.Banyak faktor yang akan mempengaruhi laluan sesorang yang dianggap pintar cerdas dalam sesuatu bidang ialah seorang yang berbakat dan juga yang cemerlang dalam bidang yang tertentu.

Pintar cerdas merupakan potensi yang perlu dipupuk, dan konsep ini membezakan apa yang boleh dicapai dengan apa yang akan dicapai oleh kanak-kanak. Keluarbiasaan potensi yang dimiliki oleh mereka merupakan apa yang menyebabkan mereka pintar, namun, pesekitran menentukan sama ada potensi tersebut membawa kepada kejayaan. Jadi, mereka yang menggunakan definisi PC ini menekankan kepentingan kesesuaian persekitaran.



KEBOLEHAN SEMULAJADI  (NATURAL ABILITIES / GIFT (G)

DMGT terbahagi kepada enam domain keupayaan semula jadi. Empat daripadanya ialah kebolehan mental dan dua ialah kebolehan fizikal. Untuk kebolehan mental , empat domain ialah :

1.         Intelektual ( intellectual – GI)
kepintaran umum, hujah yang dilontarkan,lisan, nombor , ruang, memori ; prosedur
2.  Kreatif (creative – GC)
penciptaan (penyelesaian masalah), imaginasi,kesenian
3.  Sosial  ( Social – GS)
pengaruh ; pujukan, kefasihan, kepimpinan, keibubapaan, berinteraksi ; kemudahan sosial, kebijaksanaan
4.  Persepsi (Perceptual – GP)
penglihatan, pendengaran, bau , rasa , sentuhan,

Manakala untuk kebolehan fizikal pula, dua domainnya ialah :
1.   Otot (Mucsular – GM)
 kuasa, kelajuan, kekuatan, ketahanan
2.   Kawalan motor ( Motor control- GR ) 
kelajuan ( tindak balas), ketangkasan, koordinasi, imbangan

Setiap domain mempunyai komponen-komponen tertetu dari pelbagai aspek. Proses pembelajaran ataupun proses pembangunan bakat semulajadi yang dirangsang oleh pemangkin luaran dan interpersonal. Pemangkin-pemangkin ini memainkan peranan dalam membantu pengembangan bakat.

Kebolehan semulajadi (natural ability) ini adalah bukan semulajadi. Ia berkembang dalam perjalanan kehidupan seseorang terutama semasa kanak-kanak melalui proses kematangan dan latihan formal. Perkembangan dan tahap ekspresi dikawal oleh genetik dan keturunan individu. Kebolehan semulajadi lebih mudah dilihat serta dikesan semasa zaman kanak-kanak kerana kanak-kanak pembelajaran sistemik yang terhad telah mengubah dan membawa mereka kepada bakat yang spesifik Walaubagaimanapun, ia juga dapat dikesan  pada individu  yang lebih tua iaitu orang dewasa melalui kelajuan dan kecekapan seseorang individu dalam memperolehi sesuatu seperti pengetahuan dan kemahiran dalam bidang dan aktiviti tertentu. Dalam erti kata yang mudah,  kelajuan dan kecekapan dalam sesuatu pebelajaran adalah tanda seseorang itu berbakat ( giftedness).Semakin cekap dan cepat proses pembelajaran, kita akan mengangap semakin tinggi kebolehan semula jadi seseorang itu.

DMGT juga berkait dengan kejadian semulajadi pada manusia. Ia terbahagi kepada tiga peringkat iaitu :

1.    Pada peringkat bawah sekali, ia berkaitan dengan proses dan struktur genotype( contohnya DNA, RNA dan pengeluaran protein)
2.    Peringkat kedua pula mengandungi pelbagai proses fisiologi dan neurologi ( yang lebih dikelani sebagai endophenotypes) yang memastikan badan dan otak berfungsi dengan baik. Kebanyakannya dikenali sebagai sumber perbezaan dalam komponen kebolehan semulajadi (G) dan intrapersonal (I).
3.    Peringkat yang tertinggi ialah struktur anatomi yang dipanggil exophenotypes
( contohnya  saiz otak, ketinggian dan fleksibiliti sendi).


Kebolehan semulajadi ini boleh dilihat ketika kanak-kanak menyelesaikan dan melakukan aktiviti harian dan di sekolah. Misalnya, kebolehan intelektual yang memerlukan mereka mmbaca dan bercakap dalam bahasa asing atau memahami konsep matematik yang baru. Dalam aspek pemprosesan kognitif, pelajar-pelajar cerdas pintar biasanya apabila diuji dengan ujian-ujian psikometrik akan mendapat skor Darjah Kecerdasan (DK) atau Intelligent Quotion (IQ) yang tinggi biasanya melebihi 130 (Kyle 1998). Malahan, potensi kognitif dalam bentuk potensi akademik dapat dilihat daripada keputusan peperiksaan yang cemerlang. Selain itu ciri-ciri kognitif pelajar cerdas pintar merangkumi keupayaan untuk menaakul idea-idea yang abstrak, cepat memahami unsur-unsur utama dalam sesuatu isu, sangat empati, ingatan yang kuat, dan berkecenderungan untuk menjadi terlalu asyik dalam sesuatu topik yang diminati.

Robinson (2002) pula merumuskan ciri-ciri pelajar cerdas pintar seperti berikut; mempunyai ingatan serta penaakulan yang luar biasa, sangat suka kepada perkara-perkara intelektual berserta sifat ingin tahu yang menebal, mempunyai strategi yang berbeza ketika menyelesaikan sesuatu masalah, gemar mengajukan soalan-soalan yang susah, dan memberikan pendapat yang ganjil hasil dari pemikiran yang mencapah. Malahan, menurut Stemberg & Zhang (1995) berpendapat bahawa kanak-kanak pintar cerdas mempunyai kebolehan-kebolehan dari aspek memiliki asas pengetahuan dan kebolehan untuk mengingati semula maklumat dari ingatan yang tersimpan. Malahan, kanak-kanak ini mahir menggunakan kemahiran dan strategi dalam menyelesaikan masalah serta memiliki kemahiran metakognitif yang akan meregulasi. Apa yang penting mereka dapat mengaplikasikan kemahiran dalam mengawal penggunaan strategi dalam menyelesaikan masalah.

Francis Galton pula menyatakan kanak-kanak pintar cerdas sebagai seseorang yang mempunyai penaakulan yang tinggi dan melihat sesuatu itu di dalam perspektif yang berbeza daripada orang biasa. Dalam erti kata lain, perkembangan awal mereka dapat dikenal pasti sebagai seorang individu yang mempunyai pemikiran kognitif yang arasnya adalah lebih tinggi daripada individu lain. Pandangan yang dilontarkan oleh Galton adalah amat bernas kerana bukan semua individu mempunyai pemikiran kognitif yang tinggi serta memerlukan penerokaan yang lama untuk diambil oleh seseorang individu yang biasa.

Untuk kebolehan kreatif pula banyak dilihat  dalam aktiviti di mana kanak-kanak menulis cerita pendek, mengarang lagu,meyelesaikan masalah dan menghasilkan kerja sains, melukis poster yang cantik ataupun bermain blok LEGO. Selain itu, antara ciri yang dipamerkan dengan memiliki pemikiran yang kreatif ialah sangat yakin ketika menjelaskan dan menyatakan idea-idea yang telah difikirkan serta idea-idea yang bernas itu terhasil daripada kebolehan mereka dalam membuat hubung kait antara dua idea yang terpencil yang tidak dapat dilihat dan difikirkan oleh orang lain. Malahan, mereka juga boleh meneka dan mengecam akan kewujudan seseuatu masalah dalam sesuatu perkara tertentu dan secara spontan mereka dapat bertindak mengikut daya pemikiran yang kreatif. Relaitinya, idea yang sering dilontarkan dapat dikekalkan dengan hujah-hujah yang boleh menarik minat orang lain.
Apa yang lebih penting apabila mereka berjaya mengekalkan idea dalam setiap perbincangan atau kolaborasi dengan mereka yang normal. Dalam pada itu, mereka menunjukkan minat yang mendalam dalam menghasilkan projek tertentu seperti projek sains dan robotik. Hal ini demikian kerana projek-projek seperti ini akan menggalakkan mereka supaya berimaginasi dengan lebih jauh dan mendalam. Jika ada yang cuba menandingi idea yang telah dilakukan oleh mereka, pelbagai persoalan akan diajukan sehingga mereka berpuas hati dengan jawapan yang diberikan.

Kebolehan sosial boleh dilihat dalam aktiviti harian dimana kanak-kanak berinteraksi dengan rakan sekelas, guru-guru dan ibu bapa.
Kebolehan fizikal dilihat dalam aktiviti sukan, muzik dan kerja kayu.,Akhir sekali, kebolahan persepsi dan kebolehan fizikal dapat dilihat dalam aktiviti yang dilakukan di sekolah, dalam aktiviti sukan atau seni ( menari, mengukir patung dan membuat kraftangan).


PENGEMBANGAN BAKAT YANG DINAMIK

PERATURAN ASAS DINAMIK / pertimbangan dinamik

Dalam DMGT , kebolehan semulajadi bertindak sebagai ‘ raw material’ kepada bakat. Maksudnya, dengan adanya bakat, barulah seseorang itu mempunyai kebolehan semulajadi yang baik. Dalam kebanyakan situasi, seseorang itu tidak berbakat jika tidak dianugerahkan kebolehan semulajadi terlebih dahulu. Contohnya, fenomena dimana kemunduran akademik di kalangan kanak-kanak berbakat dan berkebolehan intelektual.

Terdapat juga hubungan dinamik di antara pintar dan berbakat. Oleh kerana status kebolehan semulajadi sebagai ‘raw material’, kebolehan semualajadi yang mewakili kebolehan generik dapat dibentuk dan digunakan dalam pelbagai kemahiran dan cara yang berbeza, bergantung kepada bidang yang diceburi oleh seseorang.

Contohnya ketangkasan manual, salah satu daripada kebolehan fizikal semulajadi, boleh dibentuk kedalam kemahiran tertentu kepada pemain piano, doktor gigi , jurutaip atau pemain permainan video. Begitu juga dengan kebolehan semulajadi kognitif iaitu pemikiran analitikal boleh dibentuk dan diaplikasi ke dalam pemikiran saintifik seorang ahli kimia, penganalisis pemain catur atau perancangan atlet yang strategik.

No comments:

Post a Comment