Prof. Françoys Gagné
Profesor
Françoys Gagne adalah orang Kanada Perancis yang berasal dari Montreal, Quebec.
Pada tahun 1967 , beliau melancarkan program penyelidikan yang besar kepada
penilaian guru-guru kolej oleh pelajar-pelajar dan mengetuai projek sehingga
1976. Pada tahun 1978 , profesor Gagne menyertai jabatan Psikologi, di
Universiti du Québec à Montréal , sebagai seorang profesor penuh, dan mengambil
keputusan untuk menyesuaikan kepentingan penyelidikan ke arah pendidikan yang
berbakat. Kepentingan penyelidikan baru-baru ini termasuk: kajian orang dengan
pelbagai bakat , interaksi antara bakat , minat, personaliti dan faktor-faktor
alam sekitar dalam pilihan kawasan bakat, dan kemajuan di dalam bidang yang
bakat; peranan bakat dalam meletakkan teori mengenai bakat memupuk dalam
pendidikan, dalam seni dan dalam bidang sukan.
Di luar Quebec , beliau lebih
dikenali dengan Model Differentiated Model of
Giftedness and Talent (DMGT), yang telah disahkan oleh pihak berkuasa
pendidikan di beberapa negeri di Amerika Syarikat, dan di Australia. Beliau
telah menerbitkan secara meluas DMGT dalam kedua-dua bahasa iaitu dalam bahasa
Perancis dan Inggeris. Dr Gagne juga telah aktif di wilayah sebagai penceramah
dan perunding kepada daerah sekolah. Pada tahun 1985, beliau menjadi presiden
pengasas giftedness Quebec , persatuan ibu bapa dan pendidik yang menyokong
perkhidmatan khas untuk murid-murid yang pintar cerdas dan berbakat.
Dr Gagne telah memenangi anugerah
utama dalam bidang pendidikan 'giftedness' , antaranya anugerah pada tahun 1993
dari Persatuan Mensa Amerika untuk penyelidikan mengenai perbezaan jantina
dalam kebolehan yang tinggi, anugerah daripada Gifted Child Quarterly pada
tahun 1994 untuk artikel terbaik tahun ini , dan satu lagi anugerah Mensa pada
tahun 1998 untuk DMGT beliau. Pada bulan November 1996, beliau telah diberikan
Anugerah Direktori Cemerlang daripada Persatuan Kebangsaan untuk Kanak-kanak
Bijak "bagi sumbangan besar dalam bidang pengetahuan mengenai pendidikan
individu berbakat. "
No comments:
Post a Comment