Fizikal
Walaupun penyenaraian di atas bersifat tunggal setiap satunya, namun realitinya, kanak-kanak pintar cerdas mempunyai kombinasi MMTIC yang pelbagai. Hasil penyenaraian MMTIC di atas, ia memberikan guru, terutamanya, memahami bagaimana kanak-kanak ini belajar pada keadaan terbaik mereka. Kelas yang memahami personaliti mereka memberikan lebih ruang kepada kanak-kanak pintar cerdas untuk membentuk perhubungan yang sihat antara guru dan rakan (Paladin; 2006 dalam Ruf; 2008).
Walaupun seorang kanak-kanak itu dikenali sebagai
pintar cerdas, kreatif dan berbakat, tetapi mereka tidaklah sentiasa berjaya
dalam segala yang mereka lakukan. Kecerdasan serta bakat yang mereka miliki
adalah terhad kepada beberapa bidang yang khusus sahaja. Kanak-kanak yang
dilabelkan sebagai seoarang yang pintar cerdas, kreatif dan berbakat mempunyai
ciri-ciri tertentu. Ciri-ciri mereka sebagai golongan pintar cerdas jelas dapat
dilihat dari aspek kognitif, akademik, fizikal,tingkah laku dan gaya
pembelajaran.
Aspek yang akan dibincangkan ialah ciri-ciri
berdasarkan fizikal kanak-kanak tersebut. Secara am nya, individu pintar cerdas
kelihatan seperti individu normal. Tetapi ada sesetengah kanak-kanak pintar
cerdas mempunyai tumbesaran yang sedikit lambat berbanding dengan kanak-kanak
yang lain.
Mental
Temperament
Satu lagi kata yang
berguna untuk memahami tingkah laku kanak-kanak pintar cerdas dan berbakat
adalah temperamen (perangai). Sifat-sifat emosional terdapat dalam semua orang,
tentu saja, tetapi boleh ditunjukkan dalam cara-cara tertentu dalam individu
yang berbakat.
Introvert
Kanak-kanak pintar cerdas mendapat tenaga menerusi kaedah bersendirian.
Walaupun mereka masih bergaul dengan ramai orang tetapi memerlukan masa untuk
bersendirian bagi memulihkan tenaga.
Intensiti
Kanak-kanak berbakat mungkin mengidamkan rangsangan tinggi ( intelektual
dan / atau emosi ) dan memerlukan pendedahan berterusan kepada rangsangan baru,
ciri-ciri yang boleh disalah anggap sebagai gejala AD / HD. Mereka mungkin
berasa ghairah tentang kawasan kepentingan, mengambil segala-galanya sendiri ,
dan mempunyai pendapat yang kuat dan reaksi sengit untuk acara-acara yang lain
menganggap kecil.
Penumpuan
Sesetengah
kanak-kanak berbakat cenderung hyper -fokus dan lebih suka penglibatan sengit
dengan topik yang tunggal untuk tempoh masa yang panjang . Lain-lain,
sebaliknya, mempunyai gaya yang sangat berbeza , memerlukan kanta yang luas,
dan mampu untuk mengekalkan banyak unsur memandangkan pada masa yang sama ,
walaupun orang lain tidak boleh melihat sambungan dan boleh menganggap
kanak-kanak itu menjadi terganggu atau "off . tugas " yang pertama
kanak-kanak dilihat sebagai tumpuan terlalu banyak; kedua sebagai tumpuan
terlalu sedikit.
Sensitiviti
Di sini juga, kanak-kanak berbakat cenderung untuk keterlaluan. Ada yang mudahdigerakkan oleh apa-apa yang seolah-olah "tidak adil " dan akan perasaan ke tahap lebih- memperibadikan , walaupun mengenal pasti dengan acara-acara besar-besaran seperti peperangan atau taufan. Janji dan slights kecil boleh amat menyakitkan , dan kanak-kanak mungkin menghadapi kesukaran membezakan. Selain itu , ada yang boleh memberi tumpuan kepada corak yang lebih abstrak atau kemungkinan, terdapat jauh dan tidak sensitif.
Di sini juga, kanak-kanak berbakat cenderung untuk keterlaluan. Ada yang mudahdigerakkan oleh apa-apa yang seolah-olah "tidak adil " dan akan perasaan ke tahap lebih- memperibadikan , walaupun mengenal pasti dengan acara-acara besar-besaran seperti peperangan atau taufan. Janji dan slights kecil boleh amat menyakitkan , dan kanak-kanak mungkin menghadapi kesukaran membezakan. Selain itu , ada yang boleh memberi tumpuan kepada corak yang lebih abstrak atau kemungkinan, terdapat jauh dan tidak sensitif.
Penyesuaian
Kanak-kanak
dengan rasa garang bebas penglihatan mereka sendiri mungkin berkeras untuk
menyiapkan apa yang mereka bermula pada cara mereka bayangkan , tanpa mengira
percubaan dewasa untuk sebab, memujuk, atau mengancam . Fleksibiliti dan
kompromi yang dianggap sebagai peninggalan wawasan mereka, dan permintaan untuk
berhenti sebelum melengkapkan misi mereka dilihat sebagai sewenang-wenangnya
dan tidak munasabah. Dalam budaya di mana "yang pemain pasukan"
adalah sangat bernilai , kanak-kanak berbakat itu boleh ditetapkan sebagai
tegar , sombong, mengawal, dan tidak bertolak ansur
Kesempurnaan
.
Kesempurnaan
adalah ciri yang banyak anak-anak muda berbakat dan seperti lebih mudah
terangsang, mempunyai dua aspek. Dalam satu tangan , perfectionists bermotivasi
untuk bekerja ke arah kualiti dan penguasaan , dan mereka mendapat kesenangan
dari pencapaian. Sebaliknya , mereka boleh menjadi degil, kritikal, dan mudah
sampingan dikesan oleh kecenderungan untuk menyelidik dan ketinggalan gambar
yang lebih besar . Mereka mungkin menegaskan bahawa sesuatu yang dilakukan
dengan sempurna pada kali pertama ( jangkaan yang tidak realistik ) atau, sebaliknya,
terus buat semula tugas lama selepas ia adalah munasabah untuk bergerak kerana
ia masih tidak "betul" ( perseveration ).
PERSONALITI
Menurut Ruf (2008), MMTIC telah
menyearaikan lapan jenis personaliti yang terkandung di dalam kanak-kanak pintar
cerdas yang memberi kesan terhadap tingkahlaku dan gaya mereka belajar. Lapan
jenis personality tersebut adalah extrovert, introvert, sensing, intuition,
feeling, thinking, judging dan perceiving.
i.
Extrovert
Kanak-kanak pintar cerdas ini dikategorkan sebagai ekstrovert kerana
mempunyai tenaga yang banyak untuk bergaul dengan ramai orang serta
berkomunikasi dengan yang lain
ii. Sensing
Kanak-kanak pintar cerdas mengumpul maklumat menerusi penggunaan semua
deria. Mereka sangat teliti dan lebih suka fakta berbanding teori. Mereka
suka membuat senarai, arahan yang jelas, jadual dan kadangkala sukar membuat
generalisasi.
iv.
Intuition
Kanak-kanak pintar cerdas kategori ini suka menggunakan naluri dalam
melakukan sesuatu atau menyelesakan masalah dan bersikap analitikal dan
teoritikal. Mereka lebih gemar melihat sesuatu perkara itu secara umum,
menerusi generalisasi dan selesa dengan istilah tidak pasti.
v.
Feeling
Kanak-kanak pintar cerdas kategori ini pula lebih mementingkan perasaan.
Mereka suka bersifat menang-menang dan sangat pemurah dengan pujian. Namun
mereka terlalu menjaga kepentingan orang lain dan kadangkala mudah kecewa jika
tidak dihargai.
vi.
Thinking
Kategori kanak-kanak di bawah personaliti ini bersifat praktikal, dan
menggunakan logic berbanding perasaan. Mereka melihat perasaan orang lain
sebagai perkara kedua setelah sesuatu keputusan diambil dan dilihat kurang
sensitif.
vii.
Judging
Kanak-kanak pintar cerdas di bawah kumpulan ini bersifat sistematik,
tersusun, dan membuat sesuatu keputusan yang boleh dijangka oleh orang lain.
Mereka berasa terbaik apabila tugas selesai dengan sempurna.
viii.
Perceiving
Kanak-kanak kategori ini lebih bersifat fleksibel, berfikiran terbuka dan
kadangkala spontan. Kanak-kanak kategori ini juga dilihat berdikari, membuat
keputusan berdasarkan perasaan ketika itu (mood), masa, dan dirasakan betul
untuk mereka.
MOTIVASI
Terdapat dua jenis motivasi yang dapat membantu
pelajar pintar cerdas.yang permata ialah motivasi ekstrinsik dan motivasi
intristik.
Motivasi ekstrinsik
Merujuk kepada motivasi yang
datang dari luar individu. Faktor pendorong adalah dari luaran iaitu merujuk
kepada ganjaran seperti wang atau gred. Ganjaran memberi kepuasan dan
keseronokan bahawa tugas itu sendiri tidak boleh memberi kepuasan. Seseorang
extrinsically bermotivasi akan bekerja pda tugasannya walaupun mereka mempunyai
kepentingan kecil di dalamnya. Hal ini kerana jangkaan mereka apabila mendapat
beberapa ganjaran hasil daripad tugasannya mereka. Ganjaran boleh menjadi
sesuatu yang dianggap kecil sebagai senyum untuk sesuatu yang besar seperti
kemasyhuran atau kekayaan. Sebagai contoh, orang extrinsically bermotivasi yang
tak suka matematik tetapi mereka berkeja keras untuk menyelesaikan persamaan
matematik untuk mendapatkan ganjaran. Dalam kes pelajar ini, ganjaran itu
adalah berbentuk akan menjadi gred yang baik pada tugasan atau di dalam kelas.
Motivasi ekstrinsik tidak bermakna, bahawa seseorang
tidak akan mendapat apa-apa keseronokan daripada bekerja atau menyempurnakan
tugasan. Ia hanya bermakna bahawa mereka menjangkakan keseronokan mereka adalah
daripada beberapa ganjaran luar akan terus menjadi pendorong walaupun tugas
yang perlu dilakukan hanya kepentingan kecil atau tiada langsung. Seorang
pelajar extrinsically bermotivasi, sebagai contoh, mungkin tidak suka tugasan,
mungkin mendapati ia membosankan, atau mungkin tidak mempunyai kepentingan
dalam perkara ini, tetapi kemungkinan gred yang baik, cukup untuk memastikan
pelajar bermotivasi agar membolehkan mereka berusaha untuk berbuat baik pada
tugas.
Motivasi Intrinsik
Merujuk kepada motivasi yang
datang dari dalam individu dan bukannya daripada apa-apa ganjaran luar atau di
luar, seperti wang atau gred. Motivasi datang dari keseronokan satu mendapat
dari tugas itu sendiri atau dari rasa kepuasan dalam melengkapkan tugasan atau
bekerja pada tugas. Seseorang yang bermotivasi intrinsik akan bekerja pada satu
persamaan matematik kerana ia adalah menyeronokkan. Orang yang bermotivasi
intrinsik akan bekerja pada penyelesaian kepada masalah kerana cabarannya untuk
mencari penyelesaian adalah untuk mendapatkan rasa keseronokan. Dalam kes ini
mereka melakukan tugasan bukan untuk mendapatkan ganjaran, seperti hadiah,
bayaran, atau dalam hal pelajar, gred. Motivasi intrinsik tidak bermakna ,
bagaimanapun, bahawa seseorang tidak akan mendapatkan ganjaran. Ia hanya bermakna
bahawa ganjaran luaran seperti tidak cukup untuk menjaga orang yang bermotivasi.
No comments:
Post a Comment