Tuesday, 3 December 2013

Gagne's Differentiated Model of Giftedness and Talent (DMGT) (INTRAPERSONAL)



                                                          Fizikal

Walaupun penyenaraian di atas bersifat tunggal setiap satunya, namun realitinya, kanak-kanak pintar cerdas mempunyai kombinasi MMTIC yang pelbagai. Hasil penyenaraian MMTIC di atas, ia memberikan guru, terutamanya, memahami bagaimana kanak-kanak ini belajar pada keadaan terbaik mereka. Kelas yang memahami personaliti mereka memberikan lebih ruang kepada kanak-kanak pintar cerdas untuk membentuk perhubungan yang sihat antara guru dan rakan (Paladin; 2006 dalam Ruf; 2008).
Walaupun seorang kanak-kanak itu dikenali sebagai pintar cerdas, kreatif dan berbakat, tetapi mereka tidaklah sentiasa berjaya dalam segala yang mereka lakukan. Kecerdasan serta bakat yang mereka miliki adalah terhad kepada beberapa bidang yang khusus sahaja. Kanak-kanak yang dilabelkan sebagai seoarang yang pintar cerdas, kreatif dan berbakat mempunyai ciri-ciri tertentu. Ciri-ciri mereka sebagai golongan pintar cerdas jelas dapat dilihat dari aspek kognitif,  akademik, fizikal,tingkah laku dan gaya pembelajaran.
Aspek yang akan dibincangkan ialah ciri-ciri berdasarkan fizikal kanak-kanak tersebut. Secara am nya, individu pintar cerdas kelihatan seperti individu normal. Tetapi ada sesetengah kanak-kanak pintar cerdas mempunyai tumbesaran yang sedikit lambat berbanding dengan kanak-kanak yang lain.

                                                           Mental

     Temperament
Satu lagi kata yang berguna untuk memahami tingkah laku kanak-kanak pintar cerdas dan berbakat adalah temperamen (perangai). Sifat-sifat emosional terdapat dalam semua orang, tentu saja, tetapi boleh ditunjukkan dalam cara-cara tertentu dalam individu yang berbakat.

      Introvert
Kanak-kanak pintar cerdas mendapat tenaga menerusi kaedah bersendirian. Walaupun mereka masih bergaul dengan ramai orang tetapi memerlukan masa untuk bersendirian bagi memulihkan tenaga.

       Intensiti
Kanak-kanak berbakat mungkin mengidamkan rangsangan tinggi ( intelektual dan / atau emosi ) dan memerlukan pendedahan berterusan kepada rangsangan baru, ciri-ciri yang boleh disalah anggap sebagai gejala AD / HD. Mereka mungkin berasa ghairah tentang kawasan kepentingan, mengambil segala-galanya sendiri , dan mempunyai pendapat yang kuat dan reaksi sengit untuk acara-acara yang lain menganggap kecil.

       Penumpuan
Sesetengah kanak-kanak berbakat cenderung hyper -fokus dan lebih suka penglibatan sengit dengan topik yang tunggal untuk tempoh masa yang panjang . Lain-lain, sebaliknya, mempunyai gaya yang sangat berbeza , memerlukan kanta yang luas, dan mampu untuk mengekalkan banyak unsur memandangkan pada masa yang sama , walaupun orang lain tidak boleh melihat sambungan dan boleh menganggap kanak-kanak itu menjadi terganggu atau "off . tugas " yang pertama kanak-kanak dilihat sebagai tumpuan terlalu banyak; kedua sebagai tumpuan terlalu sedikit.

        Sensitiviti
    Di sini juga, kanak-kanak berbakat cenderung untuk keterlaluan. Ada yang mudahdigerakkan oleh apa-apa yang seolah-olah "tidak adil " dan akan perasaan ke tahap lebih- memperibadikan , walaupun mengenal pasti dengan acara-acara besar-besaran seperti peperangan atau taufan. Janji dan slights kecil boleh amat menyakitkan , dan kanak-kanak mungkin menghadapi kesukaran membezakan. Selain itu , ada yang boleh memberi tumpuan kepada corak yang lebih abstrak atau kemungkinan, terdapat jauh dan tidak sensitif.

Penyesuaian

Kanak-kanak dengan rasa garang bebas penglihatan mereka sendiri mungkin berkeras untuk menyiapkan apa yang mereka bermula pada cara mereka bayangkan , tanpa mengira percubaan dewasa untuk sebab, memujuk, atau mengancam . Fleksibiliti dan kompromi yang dianggap sebagai peninggalan wawasan mereka, dan permintaan untuk berhenti sebelum melengkapkan misi mereka dilihat sebagai sewenang-wenangnya dan tidak munasabah. Dalam budaya di mana "yang pemain pasukan" adalah sangat bernilai , kanak-kanak berbakat itu boleh ditetapkan sebagai tegar , sombong, mengawal, dan tidak bertolak ansur 

Kesempurnaan .
Kesempurnaan adalah ciri yang banyak anak-anak muda berbakat dan seperti lebih mudah terangsang, mempunyai dua aspek. Dalam satu tangan , perfectionists bermotivasi untuk bekerja ke arah kualiti dan penguasaan , dan mereka mendapat kesenangan dari pencapaian. Sebaliknya , mereka boleh menjadi degil, kritikal, dan mudah sampingan dikesan oleh kecenderungan untuk menyelidik dan ketinggalan gambar yang lebih besar . Mereka mungkin menegaskan bahawa sesuatu yang dilakukan dengan sempurna pada kali pertama ( jangkaan yang tidak realistik ) atau, sebaliknya, terus buat semula tugas lama selepas ia adalah munasabah untuk bergerak kerana ia masih tidak "betul" ( perseveration ).

                                                           PERSONALITI

Menurut Ruf (2008), MMTIC telah menyearaikan lapan jenis personaliti yang terkandung di dalam kanak-kanak pintar cerdas yang memberi kesan terhadap tingkahlaku dan gaya mereka belajar. Lapan jenis personality tersebut adalah extrovert, introvert, sensing, intuition, feeling, thinking, judging dan perceiving.
                                             i.                        Extrovert
Kanak-kanak pintar cerdas ini dikategorkan sebagai ekstrovert kerana mempunyai tenaga yang banyak untuk bergaul dengan ramai orang serta berkomunikasi dengan yang lain
                                           ii. Sensing
Kanak-kanak pintar cerdas mengumpul maklumat menerusi penggunaan semua deria. Mereka  sangat teliti dan lebih suka fakta berbanding teori. Mereka suka membuat senarai, arahan yang jelas, jadual dan kadangkala sukar membuat generalisasi.
                                         iv.                        Intuition
Kanak-kanak pintar cerdas kategori ini suka menggunakan naluri dalam melakukan sesuatu atau menyelesakan masalah dan bersikap analitikal dan teoritikal. Mereka lebih gemar melihat sesuatu perkara itu secara umum, menerusi generalisasi dan selesa dengan istilah tidak pasti.
                               v.            Feeling
Kanak-kanak pintar cerdas kategori ini pula lebih mementingkan perasaan. Mereka suka bersifat menang-menang dan sangat pemurah dengan pujian. Namun mereka terlalu menjaga kepentingan orang lain dan kadangkala mudah kecewa jika tidak dihargai.
                              vi.            Thinking
Kategori kanak-kanak di bawah personaliti ini bersifat praktikal, dan menggunakan logic berbanding perasaan. Mereka melihat perasaan orang lain sebagai perkara kedua setelah sesuatu keputusan diambil dan dilihat kurang sensitif.
                            vii.            Judging
Kanak-kanak pintar cerdas di bawah kumpulan ini bersifat sistematik, tersusun, dan membuat sesuatu keputusan yang boleh dijangka oleh orang lain. Mereka berasa terbaik apabila tugas selesai dengan sempurna.
                           viii.            Perceiving
Kanak-kanak kategori ini lebih bersifat fleksibel, berfikiran terbuka dan kadangkala spontan. Kanak-kanak kategori ini juga dilihat berdikari, membuat keputusan berdasarkan perasaan ketika itu (mood), masa, dan dirasakan betul untuk mereka.

MOTIVASI

Terdapat dua jenis motivasi yang dapat membantu pelajar pintar cerdas.yang permata ialah motivasi ekstrinsik dan motivasi intristik.

Motivasi ekstrinsik

Merujuk kepada motivasi yang datang dari luar individu. Faktor pendorong adalah dari luaran iaitu merujuk kepada ganjaran seperti wang atau gred. Ganjaran memberi kepuasan dan keseronokan bahawa tugas itu sendiri tidak boleh memberi kepuasan. Seseorang extrinsically bermotivasi akan bekerja pda tugasannya walaupun mereka mempunyai kepentingan kecil di dalamnya. Hal ini kerana jangkaan mereka apabila mendapat beberapa ganjaran hasil daripad tugasannya mereka. Ganjaran boleh menjadi sesuatu yang dianggap kecil sebagai senyum untuk sesuatu yang besar seperti kemasyhuran atau kekayaan. Sebagai contoh, orang extrinsically bermotivasi yang tak suka matematik tetapi mereka berkeja keras untuk menyelesaikan persamaan matematik untuk mendapatkan ganjaran. Dalam kes pelajar ini, ganjaran itu adalah berbentuk akan menjadi gred yang baik pada tugasan atau di dalam kelas.
Motivasi ekstrinsik tidak bermakna, bahawa seseorang tidak akan mendapat apa-apa keseronokan daripada bekerja atau menyempurnakan tugasan. Ia hanya bermakna bahawa mereka menjangkakan keseronokan mereka adalah daripada beberapa ganjaran luar akan terus menjadi pendorong walaupun tugas yang perlu dilakukan hanya kepentingan kecil atau tiada langsung. Seorang pelajar extrinsically bermotivasi, sebagai contoh, mungkin tidak suka tugasan, mungkin mendapati ia membosankan, atau mungkin tidak mempunyai kepentingan dalam perkara ini, tetapi kemungkinan gred yang baik, cukup untuk memastikan pelajar bermotivasi agar membolehkan mereka berusaha untuk berbuat baik pada tugas.

Motivasi Intrinsik 

Merujuk kepada motivasi yang datang dari dalam individu dan bukannya daripada apa-apa ganjaran luar atau di luar, seperti wang atau gred. Motivasi datang dari keseronokan satu mendapat dari tugas itu sendiri atau dari rasa kepuasan dalam melengkapkan tugasan atau bekerja pada tugas. Seseorang yang bermotivasi intrinsik akan bekerja pada satu persamaan matematik kerana ia adalah menyeronokkan. Orang yang bermotivasi intrinsik akan bekerja pada penyelesaian kepada masalah kerana cabarannya untuk mencari penyelesaian adalah untuk mendapatkan rasa keseronokan. Dalam kes ini mereka melakukan tugasan bukan untuk mendapatkan ganjaran, seperti hadiah, bayaran, atau dalam hal pelajar, gred. Motivasi intrinsik tidak bermakna , bagaimanapun, bahawa seseorang tidak akan mendapatkan ganjaran. Ia hanya bermakna bahawa ganjaran luaran seperti tidak cukup untuk menjaga orang yang bermotivasi. 

No comments:

Post a Comment